dijous, de juliol 12, 2007

Fenòmens de contacte

Això es un post lingüístic. El que s'hagi emocionat, instigat per el temps estival i el títol , pensant que avui jo apujaria la temperatura amb aquest text, més val que pari de llegir q s'endurà un disgust!

Aquest any he agafat força la línia lila ( q es lila no violeta) i sempre quan tocava la parada del Mercat de Sant Antoni m'havia d'aguantar el riure.

El cas es quan estàvem a primer o segon de batxillerat (ara no me'n recordo) el professor de català li tenia un amor especial als "fenòmens de contacte" i ens passàvem mig curs analitzant-los. El cas, es que jo la meitat d'aquests fenòmens (recordo pels q fa temps q no trepitgen una classe de català, que són fenòmens q suposadament els parlants creem, modificant les paraules en ajuntar-les unes amb altres) no els he fet mai, o al menys no en sóc conscient.

N'hi havia un en especial: la sensibilització. I el nostres profe sempre posava el mateix exemple:
" Sant Antoni"
i es que segons aquests fenòmens s'hauria de pronunciar: "santantoni" així tal com raja. El problema es que no hi havia ni una sola persona en tota la classe que ho digues, tots dèiem "San antoni". I així ens anava la part de fonètica a l'examen...

Però... la veueta del metro que anuncia les parades... fa la sensibilització! i la fa tant i tant que sembla q t'hagin canviat la parada!! I mira.. quan paro allà m'enrecordo del professor calb de català ( i remarco el "calb" perquè es un fenomen d'ensordiment, o això crec)

Sí, he hagut de mirar els apunts.

8 comentaris:

Anònim ha dit...

lastima que desaparecise el Ub Barcelona de baloncesto femenino. Por lo menos hay otro catalan que ocupa su plaza.

Un saludo

Rodrigo

Anònim ha dit...

No sabia que es deia així, fenòmens de contacte... sona bé i tot :)

Anònim ha dit...

fenòmens de contacte!

benvolguda MaRiNa, s'agraeix la classe!! ho dic de debó! (per cert, em penso que ho dic bé... :P)

Xupasangre ha dit...

Jo no ho entenc massa. La part fonetica es com xeres realment no com ho diuen els llibres. No te poden ensenyar a parlar, a escriure si pero.

Mikel ha dit...

jo no em preocuparia gaire ;-)

escursó ha dit...

Doncs penso que jo sempre ho he pronunciat correctament...sera que els que venim del nord som mes tradicionals....

Kisses babe
xxx

ddriver ha dit...

aixo son els fenomes de contacte?no ho sabia pas que fos aixi

MaRiNa ha dit...

dogirdor jeje ens hem equivocat de lloc eh???

pd40 mira! una cosa nova q saps! gracies a mi!!!

esteve segur q tot aixo ja ho sabies, nomes s'havia d refrescar la memoria..

xupa tot aixo era per la sele. La fonetica es diferent a cada zona, a mi m'ensenyaven la fonètica del català central, suposo q a tu la del mallorquí ;)

mikel superat, ara ja no em treu el son desde fa temps això.

escurso qina sort doncs!

ddriver mai t'aniras a dormir sense saber una cosa mes!